torsdag 18 april 2013

Marumssjal modell 4

Marumssjal modell 4  som inte riktigt blev som jag tänkte från början (får bli en 5:e variant, kanske klarar jag hålmönstret då)
Lite ändringar av spetskanten även denna gången (mönsterbeskrivning kommer så småningom även på den) + ett varv med virkade stolpar, längs innerkanten före upplockningen av maskor till plattan.


 Inte ens halvfärdig men man börjar ana hur plattan kommer att se ut


 Närbild på framsidan, blev inte det hålmönster jag tänkt från början


Baksidan är också snygg tycker jag


Beskrivning på plattan:

 Efter upplockningen av alla kantmaskor (valfri spetskanten bör fortfarande vara ca 2 meter lång), stickade jag rätmaskor ner till nästan mitten, tror jag tog mönster över de mittersta 12 , svårt att se nu, huvudsaken att man tar lika många på båda sidor och att mönstret avslutas rätt innan vändning.
Mindre antal mittmaskor ger spetsigare form, fler mittmaskor från början ger rundare form.

Mönster:  varv1: 1 rätmaska,  (sätt markör/snörstump, hjälper till när man kommer tillbaka på avigvarvet)
* ett omslag, stickar 2 rätmaskor, lyfter omslaget över dem *  avsluta med en markör/snörstump och 1 rämaska efter lyftningen = utan nytt omslag. Vänd.

Aviga tillbaka över mönstermaskorna till markören, tar av den och sista maskan stickas tillsammans med 1 maska från uppläggskanten, sticka 2 avigmaskor från upplocket, vänd.




2:a mönstervarvet: Alla kommande rätvarv lyfte jag kantmaskan, sätter markör ,  gör sedan som på varv1 från * till * vid markören plockas den bort, gör ett omslag, sista maskan + 1 maska från upplocket tillsammans, 1 rätmaska, lyfter omslaget över dessa och sätter markör/snörstump och 1 rämaska efter lyftningen = utan nytt omslag.

Aviga tillbaka över mönstermaskorna 

Är det något oklar med mönstret blir jag glad för en liten kommentar så jag kan rätta till felet


Hoppas du får en trevlig stund om du försöker dig på min sjal
Karin // 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar