måndag 8 december 2014

Maskantal i mina tåuppsockor sticka nr 3

Jag gillar tajta strumpor/sockor och här kommer min beskrivning på ökningar i foten till garnet Järbos mellanraggi, stickor nr 3, vuxensocka/strumpa storlek 38-40.
Min tåuppsockas tillkomst:
Jag lägger upp 22 maskor på Magic Loop som jag älskar, båda samtidigt naturligtvis så slipper jag besväret med anteckningar, för att socka nr 2 skall bli likasamma  :)
Varv 2: Ökar 4 maskor, i sidorna, innanför 1 st kantmaska
Varv 4: öka 4 maskor, i sidorna, innanför 1 st kantmaska
Varv 7: öka 4 maskor, i sidorna, innanför 1 st kantmaska
Varv 10: öka 4 maskor, i sidorna, innanför 1 st kantmaska
Varv 14: öka 4 maskor, i sidorna, innanför 1 st kantmaska
Blir då 42 maskor, när själva tåiten är färdig vilket passar mina tår bra.
Sedan ökar jag 2 maskor i sidorna vart 10:e varv därefter ungefär.
Varannan gång på undersidan och varannan gång på ovansidan.
Fungerar lika bra att göra på antingen eller.
Framme vid istickshälens tråd har jag då ca 50-54 maskor till min fot som är relativt medeltjock.
Jag stickar båda samtidigt med Magic Loop så ibland kan det bli fler varv emellan men det spelar ju ingen roll, eftersom båda blir lika och bara jag som bestämmer när ökningen skall komma på just den sockan jag håller på med  
 Önskar dig lycka till med förhoppning att mina tips ovan är till hjälp, om du också vill sticka tåuppsocka.   

Karin // 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar